divendres, 2 de febrer del 2018

EL VERB I L'ADVERBI


  1. Encercla els verbs que trobis i assenyala’n la conjugació, el temps, persona i nombre.
Van passar davant d'un cinema amb la façana coberta de cartells. Un timbre sonava sense parar. Aloma hauria volgut saber fins on anirien: les cases eren més baixes, pobres, i els carrers ja eren carrers de suburbi. Uns quants coloms que batien l'aire de pressa van fer tres o quatre cercles i van desaparèixer darrere dels terrats. En el moment que anaven a travessar el carrer un autobús se'ls va aturar davant i es van quedar plantats a la vorera. Aloma va veure un pal de ferro amb un disc al capdamunt que deia: “Silenci”. Joan es va adonar que el mirava i li va dir que estaven a la vora d'un hospital: era un gran edifici ple de finestres un parell de cantonades més enllà. Li va semblar que tot s'omplia de rodones blanques que voltaven i s'anaven acostant, L'autobús va arrencar. Una dona vella, baixeta i grossa, havia sortit d'una casa amb un test i es va posar a regar-lo.

2. Escriu l’infinitiu, el gerundi i el participi de les formes verbals següents. Fixa’t en el model.
Tornaries, temeu, serviran, treu, saltava, sortien, perdreu, moria, cobrem, xiules, partiré, creixen


Infinitiu
Gerundi
Participi

Infinitiu
Gerundi
Participi
Semblava
semblar
semblant
semblat
Tornaries



Temeu



Serviran



Treu



Saltava



Sortien



Perdreu



Moria



Cobrem



Xiules



Partiré



Creixen









3. Assenyala les formes verbals d’aquestes oracions i indica en quina persona gramatical i en quin nombre està cada una:
a)      Tenies por?
b)      Farem un croquis.
c)      Senties la veu de la consciència?
d)      No ho deixis per demà.
e)      Ja sé on anirem aquesta tarda.
f)       No teníem idea del que volien.
g)      No creuen que funcionem sols.
h)      Ho faré sense presses i veuràs com em surt de bé.

4. Omple els buits amb la forma adequada dels verbs que estan entre parèntesis
Ahir la meva família............................(fer) una excursió al Montseny.
Aquest matí jo ..................................(arribar) tard a l’Institut.
Quan era petita .................................(jugar) cada dia al carrer.
Jo cada dia.........................................(estudiar) una hora a casa abans de sopar.
L’any passat el meu germà ...............................(suspendre) totes les assignatures.
La professora, avui, ens................................(posar) molts deures.
Va veure que la professora el.....................(mirar).
El diumenge passat jo............................(dinar) a les 4h. de la tarda.
Ahir feien una bona pel·lícula per televisió, per això, aquesta nit no............(dormir) gaire.

5. En aquest fragment de la novel·la L’aiguamoll dels cocodrils, de Margarita Aritzeta, hi ha uns quants verbs conjugats en un temps de passat. Sabries distingir si es tracta d’un imperfet, un perfet o un passat perifràstic? Reescriu-los en la casella corresponent.
No se li podia veure la cara, però en Miquel estava radiant. Es moria de ganes que li preguntessin
el que li varen preguntar:
—Quin cistell? El de les bosses?
—L’has canviat de lloc? Què has fet? –va dir en Bac, alarmat.
No s’havien adonat que el menut s’enduia el cistell amb les bosses i l’arrossegava per l’embarcador
i que, quan va entrar al parc, l’havia anat a deixar entre unes rocalles de l’estany dels manjuarís.

6. Col·loca els verbs de dalt a l’espai que els correspongui del text de baix:

reunia, és, creixien, ajudàvem, era, sabia

“La regió de Sokoto és molt pobra i ofereix poca feina, ja que l’economia ______________ agrícola, de manera que l’emigració dels homes cap els estats del sud, més rics, és la regla. Al poble, el meu destí de casada amb el marit lluny era compartit per moltes dones, amb les quals em _______________ per parlar. Totes ens _____________ amb els nens o en les feines domèstiques. En definitiva, la meva vida no _______________ gaire dura. Ho ____________ i en gaudia a cada moment, orgullosa dels meus quatre fills, que ____________ben educats i sans.”.



7. Completa aquest text amb la forma del verb adequada:

“Quan _____________ (tenir) sis anys, una vegada vaig veure un dibuix magnífic sobre la selva verge que es deia Històries viscudes. _________ (representar) una boa empassant-se una fera. [...] Hi vaig rumiar molt, aleshores, en les aventures de la selva i, per la meva banda, amb un llapis de color, vaig fer el meu primer dibuix. [...] _______________ (ensenyar) la meva obra mestra a les persones grans i els vaig preguntar si el dibuix els _________ (fer) por. Em ____________ (respondre): “Per què hauria de fer por un barret?” El meu dibuix no ______________ (representar) un barret. ________________ (representar) una boa que ___________ (digerir) un elefant. Aleshores _____________ (dibuixar) l’interior de la boa, perquè les persones grans ho poguessin entendre. [...] Les persones grans em van aconsellar que deixés estar els dibuixos de boes obertes i tancades. [...] Per això vaig haver d’escollir un altre ofici i __________ (aprendre) a pilotar avions. He volat una mica per tot el món. I la geografia, és veritat, m’________________ (servir) de molt.”

8. Digues quin és el mode verbal (indicatiu, subjuntiu o imperatiu) dels verbs en negreta:

a) El primer dia de tardor ha predominat l’ambient assolellat.
b) M’agradaria que bufés la tramuntana.
c) Marxem, que és tard!
d) Els excursionistes van arribar al refugi xops per la pluja.
e) És possible que nevi aquesta tarda.
f) Prepara els llibres!
g) Tinc una calculadora molt senzilla.
h) Demanaré que em regalin una calculadora més moderna.

9. Subratlla, els adverbis i locucions adverbials i indica si són de temps, lloc, quantitat, mode...

a) Anem al teatre de tant en tant.
b) Sempre deixa les coses ençà i enllà; és ben desordenat!
c) Solament es concentra quan estudia de nit
d) Havent dinat només té ganes de jeure i s'ajeu ben arrepapat al sofà
e) Sovint compra roba els preus de la qual són fora mida
f) Pel cap alt serem un centenar
g) Ens trobarem aquí cap al tard
h) Avui he treballat bastant tot i que m'he trobat molt malament
i) Ara per ara no el trobo gens simpàtic i, a més, parla massa fort
j) Arreu on van s'ho passen d'allò més bé
k) Si fa no fa, arribarem a trenc d'alba; només queden sis hores!
l) Mai de la vida no ha vist un home tan alt
m) Enguany els resultats han estat tan bons!
n) Al vespre no li agrada treballar gaire; tan sols rendeix al matí
o) Al capvespre ens vam trobar aquí si fa no fa una cinquantena

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada