diumenge, 18 de febrer del 2018

UNITAT DIDÀCTICA 4

ÍNDEX DE CONTINGUTS



1. L'entrevista


2. El domini lingüístic del català i els seus dialectes.

3. Ortografia variada. Correcció de textos.

4. El Noucentisme i l'Escola Mallorquina. Anàlisi de textos poètics.


QUÈ SABRIES DIR DE POMPEU FABRA?

Aquest any es celebra el 150è aniversari del naixament d'aquest il·lustre personatge. Segur que et sona el seu nom, ja que l'hem esmentat amb anterioritat a classe. Però, què en sabries dir de la seva persona i de la importància que va tenir la seva tasca per a la supervivència de la nostra llengua?


Per grups, llegireu diferents articles sobre diferents perspectives de Pompeu Fabra publicats recentment a la premsa. Es tracta que els llegiu plegats, seguint la tècnica de lectura compartida, i després en faceu un comentari on expliqueu als vostres companys què heu llegit, però també que en doneu la vostra visió personal sobre el personatge. Preparau una exposició oral en grup. No heu de llegir el vostre comentari a classe, sinó explicar-lo. Si voleu podeu tenir un petit guió.

Els textos que heu de llegir són els següents:

Test de català. Prova de saber qui va ser Pompeu Fabra tot resolent dubtes lingüístics!

El català d’ahir, d’avui i demà:

La confrontació amb Antoni M. Alcover:
Gràcies Fabra, i vetlla’ns des de Prada:

Deu coses que no sabies de Pompeu Fabra:
https://www.nuvol.com/noticies/deu-coses-que-no-sabies-de-pompeu-fabra/



EL DOMINI LINGÜÍSTIC DEL CATALÀ I ELS SEUS DIALECTES

Per treballar aquest contingut, també haureu de partir d'un seguit de preguntes que haureu de contestar vosaltres mateixos fent una petita investigació. El dossier amb la bateria de preguntes i amb les activitats que haureu de fer el trobareu en aquest enllaç. Totes aquestes preguntes s'han de fer al quadern que, en haver abat, s'ha d'entregar a la professora.


http://www.xtec.cat/~aribas4/llengua/dialectologia/general.htm


EL NOUCENTISME I L'ESCOLA MALLORQUINA. ANÀLISI DE TEXTOS POÈTICS

Recordau l'enfrontament que havien tengut els artistes amb la societat burgesa durant el Modernisme? Els artistes es consideraven professionals de l'art i s'inspiraren en els autors europeus com Meaterling o Ibsen per modernitzar la literatura de la renaixença que ja havia quedat endarrerida.

La literatura és un anar i venir de corrents, uns es contraposen a l'anterior i a la vegada tendran similituds amb altres moviments anteriors. Arribats al 1900 i amb el canvi de segle, noves idees arribaran i els autors seguiran noves estètiques diferents a les que hem vist fins ara. Per començar a encalentir motors i saber què passa aleshores, visualitzau els 9 PRIMERS MINUTS del VÍDEO i contestau la bateria de preguntes de la fotocòpia que us han repartit. Això és per dilluns!

Ara, corregiu i completau les vostres respostes amb aquests document: https://docs.google.com/document/d/1FKs892a1__rR7aIIbmQA8VemCalT1tmIesKPh9Y2I3M/edit?usp=sharing

Com heu vist, la recerca de la perfecció formal és una de les característiques estilístiques d'aquest moviment. Per això, per poder entendre-ho i comentar algunes de les produccions, cal que repassem com analitzar mètricament un poema. Visita aquesta pàgina:

https://drive.google.com/file/d/1lyfVqXkRxZGoiNEb4owbBVKYTTK3JtVQ/view?usp=drivesdk

FIGURES RETÒRIQUES

EXERCICIS FIGURES RETÒRIQUES

LO PI DE FORMENTOR, DE MIQUEL COSTA I LLOBERA



DESOLACIÓ, DE JOAN ALCOVER

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada